Programvård, en del av amatörradion idag.

Programvård är något som vi håller på med inom Försvarsmakten. Nu har jag märkt att det behövs för amatörradion också. Eftersom allt styrs av mikroprocessorer så måste man se till att både firmware och andra mjukvaror är uppdaterade. Hitintills har jag bara uppdaterat programvara i PC:n. Men idag blev det ändring på det. Min Elecraft K3 behövde sig en uppdatering både för grundradion och K144XV transvertern som är inbyggd. Tro det eller ej, men både instruktioner och annat stämde till punkt och pricka. När det gäller uppdateringar så är jag ibland lite orolig för att man ”lagar sönder” saker och ting. Så därför ska man kanske vara lite försiktig och inte vara först med vare sig beta-testning eller installera programvara samma dag som de släpps. I fallet Elecraft finns det en mail-lista som jag är med i. Då kan man få läsa om andras mer eller mindre lyckade försök att fixa till saker och ting. Och sen när det faktiskt fungerar, så är det bara att leka följa John. Har jag märkt någon skillnad då? Nä, inte direkt. Kanske lite mindre spurioser pga några av fixarna, men inget som jag kan peka på i övrigt.

0 Responses to “Programvård, en del av amatörradion idag.”



  1. Kommentera

Kommentera

