Ny dag, nya kompetenser.

Nu har jag satt igång och lära mig något nytt igen. Nämligen lödning av ytmonterade komponenter. Det är helt klart lite klurigt. Vad löder jag på då? Jo, mitt första slutstegsprojekt, som består av en BLF248 med 28V drivspänning. Jag bestämde mig för att det var dags för lite uteffekt också och inte bara höra utan att höras. Teoretiskt kan slutsteget ge ca 300-400W ut med 15W i drivning, men eftersom K3:an kan lämna ut 10W, så räknar jag med 200W ut från en transistor. Och det är ju inte helt fel heller. Bör göra en ganska stor skillnad i hörbarheten på 2m 🙂 . På den gamla goda tiden körde jag med 100W ut, och det räckte ju till för det mesta. Så lite mer effekt gör ju inte ont. Dessutom blir projektet en liten förövning för det stora slutsteget på 1kW. Men mer om detta senare. Vad hände med kompetensen då? Jo, jag konstaterade att en gammal man behöver definitivt en lampa med förstoringsglas. Kanske även en lupp för att granska jobbet. Lampan har jag och nu får man väl leta efter en lupp av lämplig sort. Funderar på en urmakarvariant där man kan ha den på sig hela tiden. Borde förenkla jobbet en del. Den stora oron är hur mycket man kan värma på komponenterna. Det går ju åt lite värmeeffekt för att få lödtenn att sitta fint på kortet. Och jag har läst lite om flusspennor och dylikt också. Så jag ska forska lite till på nätet om ytmonterat för att välja rätt teknik.

0 Responses to “Ny dag, nya kompetenser.”



  1. Kommentera

Kommentera

