Så var 2m antennen klar.

En G0KSC 13-elements LFA Plus 2 är klar att lyfta upp imorgon. Perfekt inför tisdagen, tycker jag 🙂

Antennen har några svårigheter vid byggandet. Den så kallade LFA-loopen är en av dem. Här är en länk till Justins sida som visar hur man gör. Själv mätte jag radien med hjälp av en gamma hederlig vinkelhake och fick 2,5cm radie på mina ändstycken till drivelementet. Så det blev ganska enkel matematik.

Här följer lite bilder på bygget.

Bommen.

Och så här ser det ut med lite antennelement.

Och till sist, en liten bild på Plus2 reflektorn monterad.

Efter att bilderna togs så har jag hunnit med att färdigställa drivelementen plus balun i form av en kvarts våglängd från drivelementet till bommen. Justin har beskrivit det också på ett mycket bra sätt på sin hemsida. Om jag har flyt imorgon, så kommer mätning/injustering ske imorgon eftermiddag. I så fall åker antennen upp på kvällen och blir redo för tisdagens NAC 144. Inga höga effekter ännu, men jag tycker ändå att det borde räka till, förutsatt att konditionerna är med oss. Väl mött igen på banden. Bevakar 6m ganska mycket nu i förhoppning om att få köra lite länder 🙂

God Natt för ikväll.

0 Responses to “Så var 2m antennen klar.”



  1. Kommentera

Kommentera

