Antennbygget för 2m har börjat.

Jag har börjat idag med min 13-elementare för 2m. Projektet kommer att bli klart till NAC 144 nästa vecka och det känns helt rätt. Hoppas bara att jag slipper göra en tjänsteresa det datumet, det skulle inte vara optimalt :s . Nåja, man får hoppas på det bästa vad gäller resande.

Lite bilder då?

Så här ser det ut när man försöker få en överblick över alla rör, verktyg och annat.

Och här har jag kapat lite 30x50x2mm rör så att bomlängden för den färdiga antennen blir 8,18m.

Voilá, ett resultat 🙂

 

Nu skojar jag lite. Det är Plus2 reflektorn för antennen. Jag var tvungen att göra den först för att få koll på hur avstånden till övriga element blir på bommen. Självklart kan man räkna, men jag föredrar den hårda metoden, där man mäter varteftersom. Jag kommer att kökspula med den kortare längden på 2,25m för att få till reflektorn, drivelementet plus tre direktormått. Därefter blir det mekaniskt ganska enkelt att få till resterande direktorer. Så med lite tur så är antennen klar och uppe på söndag 🙂 . En annan rolig aspekt på bygget är att nu har jag koll på alla komponenter som behövs för att få till antennen, så med lite tur så blir det upp till fyra antenner till i höst. Uppe på en 24m mast 🙂 . Då borde både mångubben och andra se upp när man kör.

Om antennen är uppe på söndag, så har jag en liiiiiten chans att få upp pre-ampen också. Dock inga garantier för att jag hinner med det också. Men man kan inte få allt. Och något ska det ju finnas kvar att göra.

Näh, nu ska jag belöna mig själv med ett glas vitt. Ha en 3vlig kväll :p

 

0 Responses to “Antennbygget för 2m har börjat.”



  1. Kommentera

Kommentera

