Realiteterna slår till med full kraft. Antennbeslut!

Så har jag mätt och mätt flera gånger. Plus att jag konstaterade att en antennbom som närmar sig 12 meters längd inte fungerar på tomten. Den skulle fungera idag på skorstensfästet, men eftersom jag tänker ha antennmasten lite närmare tomtgränsen, så finns det tyvärr ett par ekar som ligger dåligt till. Så jag måste begränsa mig till en bomlängd på under 9 meter för att vara säker att jag går fri. Man kan inte få allt, som det heter. Så det kommer att bli en 13-elements G0KSC LFA Plus2 antenn. Med en bomlängd på ca 8,2 meter blir den faktiskt ganska hanterbar. Och med en förstärkning på 16,21 dBi och fram/back dämpning på 32,72 dB ser det ut att vara en bra konstruktion. Det blir också trevliga stackningsdistanser för antennen. Faktum är att jag gjorde ett annat test också, som avskräckte vad gäller 12 meters bommen, och det var att den skulle böjas av ganska mycket, dvs. jag skulle behöva konstruera något som kompenserade för bommens böjning. Och sådant tycker jag är estetiskt fult. Plus att all vikt som inte bidrar till antennens längd/effektivitet är bara onödigt enligt mitt förmenande.

Så slutsatsen är att det blir en 13-elementare. Förhoppningsvis klar till nästa 2m NAC.

0 Responses to “Realiteterna slår till med full kraft. Antennbeslut!”



  1. Kommentera

Kommentera

