Reflektioner om katastrofen i Japan.

Så då var det dags för en katastrof med global påverkan. Jag tänker på jordbävningen/tsunamin/kärnkraften/vulkanen/elförsörjningen i Japan. Som ni förstår så kommer det att leda till många problem för den globala ekonomin. Men om vi tittar lite lokalt på problemet då? Kan amatörradion vara en lokal hjälp för samhället. Jag skulle misstänka att de flesta kommuners beredskapshandläggare INTE planerar med amatörradio som en kommunikationsresurs. Men vad händer om man som i Japan får omfattande problem med vatten, mat och elförsörjning? Mobiltelefonnäten kan också slås ut om elinfrastrukturen havererar. I regel finns det bara backupbatterier för i bästa fall ett par timmar vid basstationerna. Sen då? Och hur beroende är vi av Internet? Många har sin fasta telefoni kopplad via IP-telefoni och/eller trådlösa DECT-terminaler. Vad händer med dessa om elen lägger av? Och hur många kan leta fram en gammal hederlig trådtelefon? Skulle inte tro att det är många idag.

Hur länge fungerar radion hemma hos dig om elektriciteten försvinner? I mitt fall kanske 1-6 timmar. Sen är batterierna slut till den bärbara. När jag började bygga upp min amatörradioanläggning planerade jag för batteribackup. Men som vanligt så hamnade dylika saker långt ner på listan att göra. Min första tanke var bilbatterier och elverk som var diesel eller bensindrivet. Men sen började funderingarna gå mot solceller för att ladda bil-/fritidsbatterier. Hittade följande vid en snabb googling. Inte för att man behöver välja den leverantören, utan mer för att få en uppfattning om vad som krävs för att få tillgång till ström när ortsnätet lägger av. För en fieldday kan ju elaggregat vara den smidigaste lösningen, men för en bostad kan solceller vara perfekt.

Funderade också på vad man behöver ha i radioväg. En bärbar radio 144/432 och ett par batteripack. Det är också bra om man har en batterihållare som kan ta vanliga 1,5V batterier eller 1,2V laddbara ackar. Med en sådan och kanske en fast antenn bör man kunna lösa all lokalkommunikation inom en normalsvensk kommun. Om man behöver nå lite längre torde en HF-radio med 5-25W räcka ganska långt. Sen kan man ju fundera på en liten snål bärbar dator för datakommunikation. Jag tror att PSK-31 är ett mycket bra protokoll för att överföra meddelanden på HF.

Men sen kommer vi till det som jag ser som den stora frågan. VEM ska man kommunicera med? Och hur? Som jag ser det, så bör det vara lokala initiativ i kommunen som gäller. Ett exempel kan vara att man placeras vid ett äldreboende och fungerar som ett ”manuellt” trygghetslarm. Eller att man stöttar den lokala räddningstjänsten med alarmeringstjänst i bostadsområden. För det går ju inte att ringa 112 när mobilens batteri är slut.

Det var min fundering för idag.

 

0 Responses to “Reflektioner om katastrofen i Japan.”



  1. Kommentera

Kommentera

