Antennbeslutsångest.

Våren börjar närma sig och självklart antennbyggarsäsongen. Jag håller på och tittar på alternativ för 2m antenn. Jag ska börja med en, men antagligen stacka ganska snart fyra antenner. Så nu får ni rösta vilken antenn som borde bli bäst.

Jag tittar på följande konstruktioner.

G0KSC 10 el Plus2

G0KSC 13 el Plus2

G0KSC 17 el Plus2

G0KSC 14 el LFA

Alla antenner har sina för och nackdelar. Jag kommer att bygga bommen med Alu-profil i dimensionen 30x60mm, så det blir inga problem med saggande bommar. Dock så tycker jag att en bomlängd på ca 9m har en ganska OK förstärkning. Och från centrumlinjen blir det ca 4,5m på vardera sidan om elevationen, dvs. hyfsat hanterbart längdmässigt. Dock så ger 17 elements antennen bra gain osv. Så jag tänkte att ni skulle få rösta på vilken ni vill se byggd.

 

 

0 Responses to “Antennbeslutsångest.”



  1. Kommentera

Kommentera

