VHF och slutsteg… the final version?

Så där ja, nu har det dykt upp lite alternativ till VK4DD:s slutsteg.  N1DPM har byggt en kring NXP BLF578 som verkar hur bra som helst för min applikation. Så nu ska jag suga lite på karamellen. Eller faktiskt, jag har redan börjat leta efter någon som kan tillverka kretskort. Materialet lär heta Taconic RF35 till kretskortet. Nåja, man ska ju ha lite utmaningar. Hur som helst, det verkar som om jag skulle kunna bygga ett slutsteg med två kretskort och få ut ärliga 1kW till antennen. Så för 2m behöver man ju inte mer 🙂 . Plus att den största fördelen blir att man kan bygga det med endast två kort, så blir problemet med splitters och combiners relativt enkelt. Och driveffekten för att få ut 1kW är ganska modest också. Tittar man på N1DPM:s data, så verkar 2,25W in räcka för 1kW ut. Dock så vill jag inte pressa transistorerna så hårt, utan kommer att satsa på ett slutsteg som går relativt snällt, dvs. mer eller mindre oändlig livslängd. Men som sagt, jag har ju en del projekt att börja med. Julen blev inte den lödetid som jag hade hoppats. Och fortfarande ligger mastprojektet högst upp på listan. Känns lite onödigt att elda för kråkorna när man inte har bra antenner. Saker i rätt ordning som det heter 🙂 .

0 Responses to “VHF och slutsteg… the final version?”



  1. Kommentera

Kommentera

