Blir mer och mer imponerad…

av N1MM som contestprogram. Förutom att den var bra på PSK-trafik så har jag upptäckt att den har rotorstyrning också. Perfekt för min del, eftersom jag kan få till all radiostyrning från ett program. Jag är också imponerad av SpectraVue, styrprogramvaran som jag har till min SDR-14 mottagare. Idag hittade jag finessen demodulering av två samtidiga frekvenser inom synligt spektra. Och de kan man få ut i stereo, dvs. ena kanalen i höger öra och andra i vänster 🙂 . Helt perfekt om man ska contestbevaka två stationer. Villkoret är förstås att de är inom 190kHz bandbredd. Man upphör aldrig att förvåna sig över alla finesser som man lär sig. Nu är det läggdags, god natt till alla, särskilt för de som körde NAC 50 ikväll.

5 Responses to “Blir mer och mer imponerad…”


  1. 1 Tommy Jansson juni 7, 2012 kl. 07:47

    Hej!
    Googlade på ett problem som jag har med N1MM, och hamnade på din sida. Om jag förstår det rätt så kör du med N1MM även på NAC-tester. Har nyss kommit igång med detta program på NAC, men det är ett problem. Loggningen går fint men rutbonusen försvinner när edi-filen skickas upp till SSA. Känner du till vad som kan vara problemet?

    Hälsningar
    Tommy SM6PVU

    • 2 sm0rcl juni 7, 2012 kl. 08:42

      Faktiskt inte upplevt problemet.

      Kör N1MM och med mallen VHFNAC. Sen så exporterar jag bara till EDI-formatet och då funkar det. Har du kollat filen? Jag kollade mina gamla loggar och det ser likadana ut som den nya vad gäller multiplikatorn.

      Annars finns det kanske en bug i mottagarändan?

    • 3 sm0rcl juni 7, 2012 kl. 08:42

      Jag ska för övrigt kolla mina poäng också…

    • 4 sm0rcl juni 7, 2012 kl. 08:50

      Nu har jag kontrollräknat min poäng. DU HAR HELT RÄTT. Kilometersträckan blir rätt, men inte multipliern. Detta har jag inte upplevt förr. Ska kolla vidare.

    • 5 sm0rcl juni 7, 2012 kl. 09:00

      Men nu verkar det vara avklarat. Har rätt poäng. På gamla sidan så hade jag fel poäng, så jag antar att det var i mottagarändan som kalkylen blev fel 🙂


Kommentera

