Hur blev testen då?

Jodå, nu har man kört EPC WW DX contest. 215 stycken QSO blev det. Gick ganska smidigt, dock hade man som vanligt behövt mer antenn. Första intrycket är att det är kul att köra digitala moder som PSK-63 med N1MM. Gränssnittet och inställningarna är inte helt inbjudande och självförklarande, men det går att fixa till. Men det som var riktigt roligt var att det är rent tekniskt realistiskt att köra 1-2 QSO per minut utan större problem. Problemet består i att hitta stationerna. Jag använde mig av audiospektrat som finns i N1MM för att kolla stationer inom eget band. Koll på hela bandet hade jag genom SDR-14 som spektrumanalysator på K3:ans IF-out. Man hittade faktiskt en och annan station utanför det vanliga området. En sak är säker, det blir flera tävlingar med digitalmoder. Nu är det bara antennerna som saknas. Nämnde jag förresten att digitalmoder är riktigt miljövänliga? Många kör QRP och i den här tävlingen är den maximala uteffekten 100W, även om jag misstänker att en del hade avsevärt mer. Det illustreras av mina två bifogade filer till dagens inlägg.

 

Så här trångt är det på bandet när det sätter igång med digitalmoder.

 

 

Och här har vi ett illustrativt exempel på fula sändarsignaler. Bredbandigt, splatter och annat elände. Kan säkert kopplas till kompressorer, överstyrning, ALC-problem eller dåliga slutsteg i olika kombinationer.

 

0 Responses to “Hur blev testen då?”



  1. Kommentera

Kommentera

