Digitala experiment.

Så fick man anledning att börja experimentera med datorn igen. Jag fick en inbjudan till EPC PSK World Wide Contest. Självklart började jag att fundera på hur man ska kunna köra en PSK contest med mina prylar. Vad gäller programvaror fick jag utesluta Ham Radio de Luxe, eftersom den är gjord för ”normalt” radioanvändande och inte contest. Så det fick bli N1MM som jag experimenterar med. Självklart blev det de vanliga problemen med både ljudinställningar och serieportar. Och när allt såg ut att fungera så fick jag inte ut någon effekt i radion, trots att PTT nyckling fungerade. Nåja, skam den som ger sig, det blev till att börja mecka med ljudinställningarna i Windows. Och där hittade jag lite inställningar som ställde allt till rätta. En del berodde på N1MM egenheter med ljudhanteringen och annat på Windows 7. Nåja, jag kommer att följa tävlingen och försöka köra lite stationer. Lyckas jag, så ska jag skriva en sammanfattning om hur det fungerade och vilka inställningar jag har.

0 Responses to “Digitala experiment.”



  1. Kommentera

Kommentera

