Nu har jag börjat utforska hur bra min station är….

på kortvågen. Hittade en bra hemsida, Weak Signal Propagation Report Network. Principen är enkel. Man laddar hem ett program som installeras i PC:n som är kopplad till radion. Sen ställer man bara in önskat band och låter radion sända med t.ex. 5W uteffekt som jag gör på 40m. Programmet rapporterar både observationer och om man väljer att sända, vart man har hörts (spot). Perfekt. Så på kartan kan jag se både vilka som jag hör, deras position och uteffekt. Och vart jag hörs. 5W är ju en relativt låg effekt också, så det blir en bra indikator på hur långt man kan nå med datakommunikation. Plus att man hittar kanske några att köra schemalagda QSO:n med. Perfekt. Jag konstaterade att mina 5W har räckt till både Gambia och Israel. Och det är ju inte dåligt med 5W och lite halvdålig Carolina Windom antenn som inte är perfekt upphängd på något vis.

Hur som helst, man kan köra WSPRnet på flera band, som ni kan se så finns det frekvenser från 160m till 2m. Så varför inte, skaffa din egen radiofyr och börja ta reda på hur långt du hör och hörs 🙂

 

0 Responses to “Nu har jag börjat utforska hur bra min station är….”



  1. Kommentera

Kommentera

