Hehe, nu ska vi C……

Håller på och strular med mitt labbkit för PIC processorer. Och självklart så gör ju prylarna det som man programmerar dem till, inte det som man tror att man programmerar. Det var inte igår som jag höll på med C direkt. Mycket ligger alldeles för långt bak i huvudet för att det ska komma fram. Nåja, man får bara plugga på som attans. I princip så brottas jag med två problem.

Jag försöker nyttja TRISE registret för att få till bandavkodning från K3:ans ACC utgång. Och självklart så funkar inte knapparna konsistent på EasyPIC6 kortet. Så jag kan inte mata in de värden som jag hade hoppats på. Surt. Men jag tror att det är till att knappa några register rätt i PIC:en, så blir det nog bra.

Det andra problemet är att jag vill kunna omvandla TRISE registervärdet till text, t.ex. Band: 2m. Men här brister min programmeringskompetens för att få till kombinationen text och registervärden. Jag får däremot ut något på LCD-displayen, så det var faktiskt den enkla biten. Så med lite tur och pluggande så ska jag få rätsida på det inom rimlig tid.

Nu är det läggdags, god natt alla läsare….

PS: Varför programmerar man alltid till efter midnatt?????

0 Responses to “Hehe, nu ska vi C……”



  1. Kommentera

Kommentera

