Nu rullar det igång.

Var på Elfa idag för att handla lite lådor och koaxialkontakter. Jag har roat mig med att lyssna på konditionerna på 2m och kommit fram till att jag måste bygga färdigt förförstärkaren. Det blir en vädertätad metallåda  med förförstärkare, 4-poligt koaxialrelä, T-kopplingar mm. T-kopplingarna ska jag koppla till stubfilter, så att det blir en fin signal. Så nu är det fysisk layout som gäller. Men så snart som jag har fått ordning på layouten, så blir det till att göra en likadan för 6m. Hinner dock inte klart till testen. För övrigt vill jag tipsa om preamp-Cookbook, som är helt suverän för att förklara hur man ska tänka när man håller på med förförstärkare. Jag kommer att uppdatera med foton och scheman, när jag fått till filtermätningar mm. Hur som helst så är det kul just nu att bygga. Det är mycket att tänka på, men om man bara gör en sak i taget så går det bra. En av idéerna som jag slängde i skräphögen var att mata förförstärkaren med koaxialkabeln. Det skulle effektivt hindra användandet av kortslutna koaxialstubfilter och dessutom så behöver jag två spänningar till utrustningen. 12V till själva förförstärkarens matning och 24V för manövrering av reläet. Nu funderar jag på om jag ska bygga in lite smart logik i kontrollboxen (sequencern) för att kunna använda en box till 6m,2m och 70cm. Har inte bestämt mig ännu. Men man kan ju alltid bygga på varteftersom 🙂

Nåja, en bra dag i alla fall. Förförstärkaren fungerar som sagt, och reläet likaså. Det ska dessutom tåla den maxeffekt som jag planerar för, dvs. ärliga 1kW ut. Perfekt höstdag idag med andra ord 🙂

0 Responses to “Nu rullar det igång.”



  1. Kommentera

Kommentera

