Två nätaggregat hämtade idag… perfekt…

Så har två av nätaggregaten kommit idag. De är av fabrikatet Eaton och heter APR48-3G och APR24-3G. I original är de avsedda för centraliserad elmatning i datahallar/telekomutrustning. Och så har de naturligtvis andra användningsområden för en kreativ radioamatör. I0JXX är en känd slutstegsbyggare som säljer dessa nätaggregat i 48V utförande. Son min kan se så har han ganska bra avans på prylarna. Priset som han begär är €310. Och nu till hemligheten. Jag hittade nämligen ett av aggregaten på El-Giganten Business. Och gjorde en beställning på 24V nätaggregatet. Det första beskedet som jag fick var att de kunde endast ordna fram APR24-3G, men efter att jag ringt till den svenska agenturen, så kunde alla nätaggregat anskaffas. Så vad blev priset då?

APR24-3G kostar hos El-Giganten SEK 1.892,50

APR48-3G kostar SEK 1.618,75

Och kronjuvelen, CR48-3G, som kan leverera 48V, 5400W kostar 5.043,75

Som ni ser, klart billigare än I0JXX för en hembyggare. Då har ni fått tipset iallfall. Nu ska jag bara lista ut hur man justerar spänningarna och hur bakplanet fungerar, så ska jag komma igång med första steget i projektet, att generera rätt matning.

Om ni undrar varför jag beställt CR48-3G (som var restnoterad), så är det inte för att bygga ett monsterslutsteg, utan för att jag håller på med en integrerad lösning i ett 19″ rack för mina slutsteg. Vad sägs om 1kW HF, 1kW 2m och 1kW 70cm i samma rack? Det är mitt lilla projekt 🙂 Om kalkylen håller, så borde jag landa på ca 6kkr för nätaggregat och sequencer och ca 10kkr per slutsteg. Så i slutändan blir det kanske 35-40kkr för 1kW på alla band från 80m och upp till 70cm. Inte så illa, om man börjar räkna på vad kommersiella slutsteg kostar. Och i och med att projektet kommer att vara modulbaserat, så behöver man inte bygga alla moduler på en gång, dvs. jag räknar med att ha en skalbar lösning som börjar med ca 200-300W per band och att man kan komplettera varteftersom. Självklart kommer vissa komponenter att vara kritiska och man bör t.ex. skaffa alla kretskort på en gång, så att de är lika mellan modulerna.

Nåja, nu har jag säkert gjort er nyfikna, så jag publicerar lite bilder för att öka aptiten lite.

2 Responses to “Två nätaggregat hämtade idag… perfekt…”


  1. 1 Antonio december 6, 2013 kl. 18:10

    Hi.

    Do you have the connector layout meaning? Basically which one of the pins is the + and the – as well as the AC input.

    Where do you change voltage in this power supply?
    Thank you
    dl4ea@darc.de

    • 2 sm0rcl december 6, 2013 kl. 19:16

      Hi Antonio.

      Well, you’re on the spot with the connectors. I’ve just tested mine with 230V and got 51V output from my PSU. If I understand it correctly, the voltage is set by a controller unit that EATON has in a rack configuration. I’ve been looking for theese racks, because I feel that it might be risky to feed a SSPA with 51V. Unfortunatelly I’ve not had any luck yet, but who knows.

      So my recommendation would be not to use this PSU if you can’t solve the problem. WiMo sells theese units, and as I understand, you can have them set to a certain voltage and also get the rear connnector, which is marked up correctly.

      I hope that you’ve got some more qlues to solve the mystery with theese PSUs’.


Kommentera

