Posten vet hur man ska göra ens dag perfekt…

Fick en avi på ett rekommenderat brev idag. Undrade vad det kunde vara. Och se, det var fyra stycken BLF278 som jag har beställt till stora 2m slutsteget. Perfekt med andra ord. Och om planen håller så ska nätaggregaten komma nästa vecka. I helgen ska jag se över materiellistan och beställa hem resterande komponenter. Nu kan det bli lite trångt på labbänken, ska jag bygga 300-600W först eller ska jag gå direkt på teoretiska 1,2kW, dvs. fyra stycken BLF278 kort? Hmm, nu blev det svårt…. Problemet är att min drivning räcker bara till 800W ut. Man vill ju krama ut de sista också 😉 Så min plan är att få en 300W att gå riktigt snällt, dvs kanske med 20W ut i koaxen och ha stora slutsteget nära masten/matningspunkten. Borde ju ge mest ERP.

2 Responses to “Posten vet hur man ska göra ens dag perfekt…”


  1. 1 SM2VTS augusti 27, 2010 kl. 18:54

    Hej, mycket spännande, har funderat på samma steg några månader nu. Men jag nöjer mig nog med 300w så länge 😉

    73 de SM2VTS

    • 2 sm0rcl augusti 27, 2010 kl. 20:47

      Jo, VK4DD verkar ha mycket bra slutstegsdesigner på sin hemsida. Skulle jag börja från noll idag, så skulle jag nog gå på BLF278, eftersom det finns fördelar med att köra 48V system. Framförallt spänningarna blir mindre. Om man är intresserad av fielddays eller /P körande, så tror jag att BLF248 är bättre. Då kan man seriekoppla två 12V batterier. Kan ju vara lite jobbigt att släpa med sig fyra batterier för ett 48V system.

      Hur som helst, jag kommer nog att köra både och. Troligen blir BLF248 mitt normalslutsteg och sen så kommer jag att mata BLF278 stegen med BLF248:an. Självklart blir det inga 300W i matning då, utan snarare max 20W. Jag kan ställa ner driven från K3:an så att det blir precis lagom vid matningen till antennerna. Och då får man ju ut maximalt med effekt, utan att värma upp koaxialkabel.

      Jag hoppas att nätdelarna kommer nästa vecka, för i så fall så kommer jag att lägga upp alla detaljer på bloggen. Ron/VK4DD är också mycket hjälpsam på sitt forum.

      mvh
      Kai


Kommentera

