LFA 6m uppmätt.

Sådärja, nu har jag mätt upp min antenn. Det föranleddes av att min IC-7000 uppmätte höga stående vågor på 6m när den kopplades in till den nya 6m antennen. Så vad var orsaken då?

Såhär såg mätningen ut för 6m bandet.

Som ni kan se så är ståendevågorna ganska nära 1:2 i hela 6m bandet. Impedansen varierar också mellan 25-80 ohm. Och det är ju inte helt bra. Det som löste problemet för mig var att för K3:ans antenntuner så är det inget problem att kompensera för missanpassningen. Men för IC-7000 utan tuner blev det för mycket. Så varför blev det så här då?

Här kommer en annan mätning som jag gjorde på antennen.

Som ni kan se så är ståendevågförhållandet väldigt lågt mellan 47-48,8 MHz. Man ser också att antennimpedansen varierar mellan 40-50 ohm i intervallet 46,6-48,9 MHz. Kort och gott så är antennen i resonans i ett lägre frekvensintervall än tänkt. Så den korrekta åtgärden blir att justera drivelementet så att det blir kortare. Och som alla vet, så är det enklare att korta av en bit från ett antennelement än att lägga till 🙂

Detta om detta, dags att vänta på uppehåll i regnandet, så att antennen kan justeras.

0 Responses to “LFA 6m uppmätt.”



  1. Kommentera

Kommentera

