Så har man pulat lite till med datorn.

Jag hade stora problem med att köra Ham Radio de Luxe:s modul för spårning av objekt i rymden. Framförallt så fick jag ett antal blåskärmar p.g.a. drivrutinen för USB-RS232 adaptern. Troligen så gillade inte Windows 7 och drivrutinerna varandra. BSOD kunde man vid de mest olägliga tillfällen. Så jag flyttade helt enkelt adaptern och installerade HRD på en gammal bärbar dator med Windows XP. Inga blåskärmar eller andra problem. Och som kvällshobby så bestämde jag mig för att få igång automatiskt spårning av månen och satelliter. Och det funkar perfekt nu. Så när stora masten åker upp, så är jag förberedd för EME, både azimut och elevation. Sen är det bara att bygga fyra stycken G0KSC antenner med lämplig bomlängd. Slutstegen är ju också på gång, så jag kan inte se annat än att det kommer att bli jättekul att prova EME med WSJT.

Det får bli kvällens sista krönika, vi får se vad morgondagen för med sig.

0 Responses to “Så har man pulat lite till med datorn.”



  1. Kommentera

Kommentera

