En till kul dag i amatörradions tecken.

Idag var jag och handlade mast- och antenndelar hos Ståldepån. Mycket bra kundservice. Och saker som inte fanns på hyllan skulle de hämta hem. Det fina är att jag har troligen tillräckligt med prylar för att få upp en 6 elements G0KSC antenn imorgon på rotor. Hämtade också koaxialkabel hos Elfa i  Solna, bara för att lära mig att jag kunde hämta prylar direkt från deras lager i Veddesta. Där kan man snacka om att gå över ån efter vatten. Det som behövs är internetbeställning och att man ger dem två timmar i plocktid. Något säger mig att det inte blir fler åk till Industrivägen i Solna, utan Elektronikhöjden istället.

Till antennprojektet då. Jag köpte en 6 meters fyrkantsprofil/rör på 30×50 mm. Och den kommer att vara rak med elementen på också. Räknade ut att elementen väger totalt 1,8kg med 12mm aluminiumrör, så det blir obetydlig belastning. Nåja, jag hoppas att jag hinner få 12mm rören imorgon.

Köpte också 50mm stålrör och aluminiumrör på 6 m vardera, så jag kan få upp min Alfaspid och lite rotation till imorgon. Planen är att kapa stålröret och fästa det i skorstenen och sen låta 6m aluminiumröret sitta ovanpå. Yagi för 2m i toppen och sen 6m Yagi lite längre ner, det blir perfekt som improvisation.

Vad gäller fundamentet till antennmasten så är ca hälften utgrävt idag, så jag räknar med att det blir klart imorgon. Dags att börja fundera på gjutformar och armeringar. För att inte tala om jordsystem. Men jag återkommer som vanligt i bloggen med det.

Ha en 3vlig kväll.

0 Responses to “En till kul dag i amatörradions tecken.”



  1. Kommentera

Kommentera

