12 augusti, kanske dags för en ny utmaning.

NAC för 50MHz går den 12:e augusti. Jag funderar seriöst på att bygga en G0KSC antenn med 6 element på en 6 meters bom inför testen. Behöver bara lite antennkabel, maströr osv. och sen kan jag sätta fast den i skorstenen. Tänkte använda mig av H1000 kabel, så blir det inte heller några förluster att tala om. K3:an puttar ut ganska bra med effekt också, så det borde inte vara något problem att köra testen. Plus att när stora masten är uppe, så är det bara att flytta upp prylarna.

Först och främst är det en fråga om att hitta aluminiumprofiler/rör. Hittade ett företag som heter Ståldepån i Spånga. De verkar ha det som behövs och jag var förutseende nog att inhandla rörbockningsverktyg på Biltema.

Konstruktionen kommer att bli med en bom av fyrkantig aluminiumprofil med måtten 50x30x2mm eller 50x30x2,5mm. Elementen kommer att bli 12x1mm aluminiumrör. Isolatorer kan bli lite svårare att hitta, men jag ska jobba på det också.

0 Responses to “12 augusti, kanske dags för en ny utmaning.”



  1. Kommentera

Kommentera

