Borra i BILPLÅTEN!

Så har man läst ett antal sanningar om bilinstallationer. Och det är bara att konstatera att VHF/UHF går lätt att installera i en bil. Men HF mobilt, det verkar ganska komplicerat. Och inte bara det, om man vill att det mekaniska ska hålla så måste man borra genom bilplåten. Läste med skräck alla råd och dåd och kom fram till att det är vettigt att göra installationer ordentligt. Inte bara det, utan många HF-antenner för bilen verkar vara konstlaster med ett spröt. Men jag ska inte förta nöjet för er, utan ni får läsa själva. Verkar som om /P är enklare än /M på HF. Hur som helst så är det tänkvärt. Och jag har prioriterat bilen längst bak i listan efter att ha läst klart :s

2 Responses to “Borra i BILPLÅTEN!”


  1. 1 Benny juni 22, 2010 kl. 22:07

    Det finns ju även lösningar för proffs om man vill ha inspiration. Denna länk visar en mobilantenn som jag tror finns på nästan alla fordon i fältbruk för t.ex FN. Har själv använt den vid missioner och den är väldigt stryktålig och iallafall hyfsad.

    http://www.codan.com.au/HFRadio/Products/Antennas/9350Whip/Features/tabid/256/Default.aspx

    Annars har ju Yaesu sin ATAS-120 och Icom har väl något liknande men dessa har jag inget brukarerfarenhet av.

    Hadé

    • 2 sm0rcl juni 23, 2010 kl. 06:26

      Jodå, CODAN har jag sett själv på fordon i mission. Dock så kräver det också fast installation med borrning mm. Hela poängen med sidan är att man inte kan göra bra bilmontage utan att borra. Jag har en ICOM bilantenn som väntar på mig. Dock så är jag tveksam till borrande, så jag kommer troligen att fästa antennen på en rejäl aluminiumplatta som jag sätter fast på bilen med takräcket. Får se hur det blir. Dock så kräver radion också ett bra montage. Jag återkommer definitivt när allt är på gång. Med bilder och allt 🙂


Kommentera

