Nu börjar det dra ihop sig. Antenner och annat på gång.

Det känns riktigt nära nu. Nio dagar kvar till  man sätter sig på flyget hem till Svedala och vinkar hej då till Afrika. Perfekt. Och tack vare Internet så kan man förbereda sig ordentligt. Och som ni vet så är antenner prioriterat för mig just nu. Så nu har jag gjort lite beställningar som ska ramla in lagom till nästa vecka. Vad har jag beställt?

Först och främst så måste man ju kunna göra bra koaxialkablar. Märkte att den gamla lödmetoden har vissa nackdelar. Läste den här artikelnDX Supplys hemsida och beställde hem ett krimptångsset. Så förhoppningsvis slipper man slabba för mycket med lödkolven.

Sen har vi HF-antennprojektet. Det blir en Carolina Windom som åker upp. Spolen kommer jag att tillverka själv och kondensatorn får jag börja jaga. Men för att kunna mäta antennen ordentligt så har jag beställt en mini-VNA Pro BT från WiMo.de.  Den stora fördelen med mini-VNA är att den klarar av att mäta filter upp till 200MHz också. Så för slutstegsbyggen för HF och 2m så blir det perfekt att kunna mäta kretsarna.

För 2m har jag ju funderat på att bygga antennerna själv. Nu blir det inte riktigt så, iallfall inte för första 2m antennen. Beställde en YU7EF konstruktion med 8m bom. Om den fungerar bra så kommer jag att bygga flera själv. WiMo fick stå för antennen den här gången också. Fördelen är att den har bra gain och verkar vara populär som modell bland VHF DX:are. Ska bli intressant att se hur den är jämfört med när man körde med Cue Dee antenn med 6m bom.

När jag har fått upp HF antennen så räknar jag med att det blir mycket bättre jämfört med dagens 4m långa GP-antenn. För att få upp antennen så beställde jag två Spiderbeam 12m master från LSG Communication. Jag räknar med att använda en hemma och fästa på skorstenen som off center punkt. Det korta benet på antennen kommer att fästas på en telestolpe och det långa benet i en ek. Så det blir till att låna lite stolpskor. Ah, gamla sambandsminnen.

Vad ska jag göra med den andra Spiderbeammasten då? Jo, den ska ingå i mitt mobilkit. Tänkte att den duger säkert till att ha min gamla Cue Dee för transportabelt bruk. Mer om detta senare…

Och ännu mer om 2m slutsteg kommer också senare….

Advertisements

0 Responses to “Nu börjar det dra ihop sig. Antenner och annat på gång.”

  1. Kommentera