2m slutstegskort beställda.

Äntligen fick jag tummen ur och beställde slutstegskort för 2m. Det blev två kort för BLF248 och sex kort för BLF278.

Tanken är att BLF248 ska användas i bilen som portabelt slutsteg och övningsobjekt inför det stora bygget. BLF278 kommer jag att parallellkoppla fyra stycken av för en total uteffekt av 1,2kW. Dock så avser jag driva slutsteget snällt, så det blir inte så mycket ut. Extrakorten då? Jo, man måste ju räkna med misstag i början, så jag tänker ha lite marginaler. Och om allt går bra så tänkte jag köra en liten specialare. Nämligen koppla det stora slutsteget mellan antennen och förförstärkaren. Ett litet steg i shacket får ta kabelförlusterna och ge korrekt matning till stora slutsteget. Då skulle jag kunna få ut 1kW väldigt nära antennen. Kombinerat med en antennförstärkning på 16dBi (13.85dBd) så borde man kunna köra en del DX ;). Plus att man sparar förförstärkarens ingång från den högsta effekten. Räknar med att behöva mata slutsteget med 12-25W vid antennen för att få ut 1kW 🙂 Fortsättning följer…..

0 Responses to “2m slutstegskort beställda.”



  1. Kommentera

Kommentera

