Första semesterprojektet beslutat.

Så där ja, nu har jag bestämt mig för att bygga en trådantenn till HF. Det blir en Windom som kommer att monteras i inverterad V-form. Husets skorsten får hysa matningspunkten. Spiderbeam för att få upp den 12 meter. Balunen är redan införskaffad, aluminiumtråden också. Bedömt är allt uppe och klart i mitten av juli.

2 Responses to “Första semesterprojektet beslutat.”


  1. 1 Benny juni 10, 2010 kl. 08:35

    Intressant projekt. Såg att den (windom) förutom en balun även behövde en choke. Jag har själv byggt en sådan som jag kan rekommendera och det är en choke som kallas för ”Ugly balun”.

    http://www.hamuniverse.com/balun.html

    Byggde den till en multibandsantenn som även om jag ”prunade” kablarna var tvungen att låna en avstämningsenhet för att få en SWR som radion kunde leva med.

    • 2 sm0rcl juni 10, 2010 kl. 11:42

      Japp, en ugly balun är precis det jag kommer att bygga. Varför göra livet komplicerat? Men framförallt så vill jag ha ett realistiskt projekt till sommaren. Mast kräver byggnadstillstånd mm…


Kommentera

