Funderar DU på att skaffa SDR?

Idag har jag sökt lite mer information om software defined radio för att fördjupa mig lite i ämnet. Hittade en bra sammanställning på nätet som jag gillade. Jag försöker först och främst att integrera min datormiljö med K3:an och SDR-14. Som vanligt i dagens värld så är det programvaran som avgör hur bra det blir. De initiala testerna som jag kört är lovande. Men så till dagens ämne. Är SDR något för dig? Jag kan entydigt svara ja! Man får bättre översikt på alla band och man slipper betala det jag vill kalla överpriser för superradioapparater från Japan. En SDR för 5000kr kan i mångt och mycket prestera lika bra som en dyr Japanradio i prisklassen runt 100kkr. Inte illa. Och med lite labbande så kan man säkert få ut en mellanfrekvens (IF-out) om din radio inte har det idag. Så för en ringa kostnad kan man få i princip samma funktionalitet som de dyraste riggarna. Självklart har jag inte räknat in datorn i budgeten, då jag antar att de flesta som kör radio också har en dator.

Så nationaldagsuppmaningen är att läs listan, kolla på nätet och ge dig själv en SDR i present. Det blir mycket radiokul för relativt lite pengar.

0 Responses to “Funderar DU på att skaffa SDR?”



  1. Kommentera

Kommentera

