Nu lämnar jag antennfunderingarna för lite SLUTSTEG.

Då har man forskat lite kring slutsteg. Kan konstatera att det finns mycket på nätet. Men jag har iallfall kommit fram till följande skall(bör) krav för mina slutsteg.

HF från 160m till 6m. Transistoriserat förstås. Uteffekt 1000W så att prylarna går snällt. Och ja, jag vet, endast 200W på 6m. Måste ha lite listig elektronik och helst en tuner också. Minst SWR 1:3, helst 1:10. Och ja, det finns transistorer som klarar det. Dock blir konstruktionen ganska komplex, så jag lär inte börja med HF slutsteget. Jag nöjer mig med 100W drivning, även om det vore trevligt att kunna driva med mindre effekter.

Så första projektet blir ett slutsteg för 2m. Jag har hittat en trevlig transistor hos NXP, som heter BLF578. Jag siktar helt klart mot en uteffekt på 1000W och skyddskretsar. Ska också bygga in timingkretsar för styra förförstärkare i masten för mottagningen. Så nu gäller det att göra om NXP:s referensdesign för 2m.

0 Responses to “Nu lämnar jag antennfunderingarna för lite SLUTSTEG.”



  1. Kommentera

Kommentera

