Man kan få huvudvärk för mindre…

Funderar på hur jag ska lösa antennproblemet för 2m och 70cm. Stacka antenner är ju ganska enkelt. Jag vill hålla mig till en bomlängd av maximalt 6m per antenn. Efter att ha räknat på Yagikonstruktioner på denna sida så har jag hittat modeller som kan funka. För 2m blir bommen 6m och förstärkningen 12,75dBd. För 70cm blir bommen också 6m och 16,4dBd i förstärkning. Inga dåliga siffror med andra ord.

Men nu till problemet. Jag vill köra minst två, helst fyra Yagi antenner av varje. Då borde 2m antennerna komma upp 17dBd och 70cm antennerna 21dBd. Dvs. tillräckligt för att börja fundera på seriös EME. Funderar på att bygga en H-ram med glasfiberrör. Dock så finns det nackdelar med att stacka 70cm antennerna innanför 2m. Har hittat två bra länkar för stackning som väcker en hel del frågor. Bästa alternativet verkar vara att stacka 2m antennerna optimalt och sedan ha längre vertikalstackning av 70cm antennerna. Då borde jag få ihop fyra antenner för varje band med bästa möjliga prestanda. Eftersom H-ramen och antennbommarna ska göras av glasfiber så borde deras elektriska inverkan bli minsta möjliga.

För övrigt så kan jag nog utesluta Spiderbeam om jag ska ha en H-konstruktion ovanför HF-antennen. SteppIR, log-periodare och Yagi finns kvar som alternativ.

0 Responses to “Man kan få huvudvärk för mindre…”



  1. Kommentera

Kommentera

