Mobilt i bilen, vad tänka på?

Och snart stundar sommaren och kanske en liten bilsemester. Och då vill man ju vara radioaktiv. Vem vet, man kan kanske köra från en sällsynt ruta eller kommun. Jag har två alternativ för radio i bilen. Antingen så kör jag med IC-E90 och antenner för 6m, 2m/70cm eller så blir jag riktigt seriös och installerar min IC-7000 i bilen. Och då får man ju ganska många intressanta alternativ.

Med IC-E90:an så blir det ju vanligt FM som gäller och inga effekter. Dvs. närsamband i bästa fall eller repeaterkörning. Kanske inte det roligaste man kan göra med en amatörradiostation, men lätt att fixa. Magnetfotsantenner borde göra att den bättre hälften inte har några invändningar.

Men nu till det mer intressanta alternativet. Att montera IC-7000 i bilen. Då får man ju tillgång till alla moder och även HF. Då jag har en AH-4 antenntuner, så kan jag köra på en mobilantenn av tillräcklig längd på alla band. Bilen som radion ska monteras i är en VW Touareg som har en tom reservhjulsbalja. Så det kan vara ett bra alternativ att montera radiodelen och AH-4:an i baljan och frontpanelen på lämpligt ställe i instrumenbrädan med hjälp av separationskabeln OPC-1444. På så vis så borde installationen gå smidigt och man har radiodelen ur vägen. Ett problem som jag måste lösa är strömförsörjning till baljan. Batteriet i en Touareg sitter under förarsätet och det kan bli lite väl långa kablar för 12V matningen. Radion kräver 22A som mest vid 100W sändning. Ett alternativ är att också montera ett extrabatteri i baljan som matar radion. I så fall så blir kraven mindre för 12V matningen från bilbatteriet. Köpte en trevlig burk från Elfa (länk kommer senare) som klarar av att ladda ett extrabatteri med max 10A. Och det verkar vara en riktigt smakfull lösning. Förutsatt att batteriet som monteras i baljan är fulladdat så borde det bara underhållsladdas med max 1-2A. Och det är ju en ideal lösning.

Jag tar gärna emot funderingar på antennalternativ för HF delen. Både för mobilt bruk när man kör och portabelt, när bilen står stilla och man kanske vill ha en något längre och effektivare pinne. Kanske t.o.m. med jordspett 🙂

0 Responses to “Mobilt i bilen, vad tänka på?”



  1. Kommentera

Kommentera

