Att höra före man hörs, pre-amps och funderingar.

Antenner är ju ett intressant ämne där experimentlustan är ganska omfattande inom amatörradion. Men hur är det med elektroniken då? Jag tror att många idag inte bygger så mycket p.g.a. komplexiteten i modern elektronik. Det är inte så mycket ”rörmokeri” längre, utan ytmonterat, flerlagers kretskort och komponenter som är svårtillgängliga.

Men nu till ämnet. Jag tror att den sämsta formen av amatörer är krokodilerna, dvs. att de har stor mun och inga öron. Väldigt irriterande, då de hojtar i pileups och hör ingenting. Finns även med på vissa contest med 1kW plus och obefintlig mottagning.

För HF verkar receptet vara bra matarledningar och bra antenner. Förförstärkare verkar kunna göra skillnad vid frekvenser ovanför HF banden. Så från 6m får man börja fundera på förförstärkare (pre-amp på engelska).

För 6-metersbandet har Elecraft en färdig förförstärkare. Intressant, men tråkigt. Man vill ju bygga själv för att det är kul. Dock så känns inte bandet topprioriterat för min del, så det blir inte den första jag bygger.

2-metersbandet däremot, det är en gammal goding. Har dessutom tidigare erfarenhet med BF981 från stenåldern. Jag vet att man kan få tag i nyare transistorer från bl.a. Mitsubishi med lägre brustal. Ibland är det bra med teknikutveckling 🙂

70-centimetersbandet är också intressant. Antennerna blir relativt små och förförstärkarna är fortfarande ganska enkla att bygga med stripline teknik eller gamla hederliga spolar.

En viktig parameter för mig är dock att jag vill ha bra bandpassfilter till förförstärkarna. Det både för att slippa interferenser från starka sändare. Finns både inom och utom amatörbandet i Stockholmsområdet. Plus att fördelen blir att 6m och 2m förförstärkaren kan kopplas till SDR-14:s direct input ingång, dvs. jag kan ”signalspana” efter fyrar. Dock klarar inte SDR-14 av högre amatörband än 2m. Så en bra kompromiss blir troligen att börja med 2m förförstärkaren för att senare komplettera med en för 6m.

Så ambitionen får bli att börja med en vettig 2m Yagi med koaxrelä/pre-amp nära matningspunkten. Längden på antennen blir kring 6 meter, då en längre antenn skulle leda till alldeles för låg WAF hemma. Och hemfrid vill man ju ha 🙂 Det borde också ge en vettig gain och fram/backförhållande, dvs. god riktningsverkan. Plus vettig storlek när man stackar flera antenner i framtiden.

Koaxialkabel får bli en variant av H1000 för lägsta möjliga förlust för en rimlig peng.

Med den här upplägget tror jag att jag kan börja fundera på mer effekt än de 10W som jag får ut ur K144XV. Och med effekt menar jag något inom intervallet 200-1000W. Men det får bli en annan blogg.

Advertisements

0 Responses to “Att höra före man hörs, pre-amps och funderingar.”

  1. Kommentera