Vad vill JAG göra med amatörradion.

Självklart är amatörradio ett trevligt socialt medium. Dock så är jag mest intresserad av det tekniska. Och utvecklingen har verkligen gått framåt från det att man började i mitten av 80-talet. P.g.a. jobb och familj så har jag inte haft möjlighet att hålla på med radion. Men nu är det dags att sätta igång. Så jag tänkte blogga om vad JAG vill pyssla med.

1. Jag gillade månadstester på VHF, så det vill jag gärna komma tillbaks till. Troligen satsar jag på 6m, 2m och 70cm. Får räcka som en lagom ambition.

2. Meteorscatter höll jag på med lite grand på 2m, så det kommer säkert tillbaks. Dock inte med så mycket CW, men med datamoder.

3. Har alltid fascinerats av EME men inte haft resurser. Dock kanske, kanske. Får tacka Einar/SM4MXR som inspirerade en när man var ung.

4. Men HF då? Jodå, jag gillar HF också. Datamoder främst, även om ragchewing på SSB kan bli aktuellt.

5. Kommunjakten, mobil och portabel radio verkar också vara kul. Kräver dock logistik och planering. Kan bli kul som både social och radioaktivitet.

6. Rutor, självklart är aktivering av sällsynta lokatorrutor intressant. Speciellt på VHF där man kan få ganska många QSO:n vid test om man aktiverar dem.

Som ni ser så vill jag mycket. Men radion är en hobby som ska räcka livet ut, så man får skynda långsamt.

0 Responses to “Vad vill JAG göra med amatörradion.”



  1. Kommentera

Kommentera

